pomysły na wpis blogowy

89 pomysłów na wpis blogowy

Kryzys twórczości dopada zarówno początkujących, jak i doświadczonych blogerów. Dla pierwszych pomysły na wpis blogowy jeszcze się nie pojawiły. Dla drugich już się wyczerpały. Co robić?

Na początku chciałbym zaznaczyć, że brak weny to najczęściej kamuflaż dla prawdziwego problemu, jakim jest brak twórczości. Często szukamy nowych pomysłów, a tymczasem trzeba usiąść i zacząć pisać. Po kilkunastu minutach okaże się, że wszystko, co napisaliśmy można wrzucić do kosza. Ale jednocześnie będziemy już wiedzieć, co chcemy napisać.

Zapytano kiedyś komika Jerry’ego Seinfelda, jak robić lepsze satyry. Odpowiedział: „Codziennie pisać żarty”. Inspiracja przychodzi wtedy, kiedy nad czymś pracujemy. A więc jeśli chcesz znaleźć pomysły na nowe artykuły, zacznij pisać więcej artykułów.

Wspomagacz

Ok, nie zawsze powyższa rada zadziała. Czasami pojawi się taki moment, kiedy usiądziesz przed ekranem laptopa, a w głowie będzie świecić pustka. Wtedy przyda się ziarno inspiracji, które powie Ci, w którym kierunku warto iść.

Poniżej przedstawiam moje pomysły na wpis blogowy. Lista jest obszerna, ale pamiętaj, że nie chodzi o to, aby wykorzystać wszystkie pomysły. Chodzi o to, aby wśród nich znaleźć 3 takie, które pasowałyby idealnie do Twojego nowego artykułu na blogu.

89 pomysłów na wpis blogowy

1. Opowiedz swoją historię

To świetny pomysł na pierwszy wpis. Jeśli jednak blogujesz od jakiegoś czasu, a jeszcze nie opowiadałeś swojej historii, to warto to wykorzystać.

Pisząc o sobie i swojej przeszłości dajesz się lepiej poznać i budujesz zaufanie. Możesz odnieść się do tego, dlaczego zacząłeś blogować, albo co zaprowadziło Cię do miejsca, w którym jesteś teraz. Jeśli prowadzisz blog tematyczny, również możesz napisać, skąd u Ciebie zainteresowanie danym tematem i w jaki sposób go zgłębiłeś.

Swoją historię możesz też z powodzeniem zamieścić w zakładce „O mnie” – tak jak to zrobił Bartek Popiel.

2. Zrób listę narzędzi, których używasz

Do zrobienia listy narzędzi nie potrzebujesz inspiracji. Wystarczy, że się zastanowisz, czego używasz w swojej działalności, a potem powiesz czytelnikom, co dzięki tym narzędziom zyskujesz.

Ekipa Busem Przez Świat chwali się na przykład 56 rzeczami, które zawsze zabierają w podróż.

3. Rozwiąż problem

W każdej dziedzinie życia spotykamy się z problemami. Grunt to znaleźć te najbardziej palące i przedstawić czytelnikom propozycje ich rozwiązania.

Jak to zrobić? Zastanów się, co Tobie nie dawało spokoju i na jakie pytania poszukiwałeś odpowiedzi w internecie. Jeśli udało Ci się samodzielnie rozwiązać problem, napisz o tym. Jeśli nie udało Ci się go rozwiązać, też o tym napisz (możesz np. opisać rozwiązania, które przetestowałeś, a które nie przyniosły skutku, bo w pewien sposób zaoszczędzasz innym trudu testowania wszystkiego od początku).

Problemem może być na przykład nocny płacz dziecka. We wpisie na oczekujac.pl dowiemy się jakich rozwiązań warto spróbować, jakich rozwiązań można spróbować, a jakich lepiej unikać w tej sytuacji.

4. Zrób zestawienie najciekawszych wpisów z sieci

Wybierz najciekawsze artykuły, które pomogą Twoim czytelnikom zgłębić jakiś temat i przedstaw je w formie wpisu z odnośnikami. Do każdego artykułu dodaj krótkie streszczenie lub własny komentarz, który zachęci do kliknięcia w link.

Niech to będzie taki rodzaj prasówki (chyba, że zajmujesz się SEM, wtedy możesz ją nazwać SEMówką).

5. Napisz instrukcję „Krok po kroku”

Jeśli umiesz coś zrobić, a wiesz, że inni ludzie mogą tego nie potrafić, przygotuj dla nich instrukcję, która krok po kroku przeprowadzi ich przez cały proces. Kroki mogą być ułożone chronologicznie, albo od najłatwiejszego do najtrudniejszego (jeśli chronologia nie ma znaczenia). Ważne jest, żeby poprowadzić czytelnika za rękę. Nie może się zgubić, bo wtedy wpis przestanie być dla niego wartościowy.

Dodając grafiki i filmy z przykładami, ułatwiasz wykonanie instrukcji. Spójrz jak Ola Gościniak tłumaczy dodawanie SSL do WordPressa.

6. Przygotuj galerię zdjęć

Wpis w formie galerii zdjęć może stanowić ciekawy przerywnik dla bogatych w wartość merytoryczną artykułów. Dobrze zrobiony działa na nasz zmysł artystyczny i skłania do ciekawych przemyśleń. Bo jak wiadomo czasami jeden obraz wyraża więcej niż tysiąc słów.

Blogi podróżnicze zdecydowanie nadają się do publikowania tego typu wpisów. Kunszt w publikowaniu galerii zdecydowanie przypisałbym Podróżnickim.

7. Przeprowadź wywiad

Ludzie uwielbiają, kiedy pyta się ich o ich własne opinie. Kropka. Czemu nie wykorzystać tego do napisania wpisu, w którym pierwsze skrzypce zagra zaproszony przez Ciebie gość?

Wystarczy znaleźć osobę, która zna się na danym temacie i zaproponować jej wywiad. Jeśli się zgodzi, zadajesz pytania (mailowo, telefonicznie, w cztery oczy) i dokumentujesz odpowiedz. Przed publikacją wywiadu, warto podesłać go do autoryzacji Twojemu rozmówcy.

W tym przykładzie jeden bloger (Maciej Wojtas – maciejwojtas.pl) przepytuje innego blogera (Michała Federowicza – kulturawplot.pl).

8. Opublikuj wpis gościnny

Są osoby, które nie posiadają bloga, a chciałyby podzielić się swoimi przemyśleniami. Są też blogerzy, którzy chcieliby się zaprezentować przed nową publiką. Daj im możliwość napisania wpisu gościnnego na swoim blogu.

Poinformuj na przykład poprzez social media, że chętnie opublikujesz wpis gościnny. Możesz też wstawić ogłoszenie w jakiejś grupie dla blogerów. Dalej powinno pójść już z górki.

Tutaj na ten przykład autor bloga o samochodach ugościł autora bloga ze starymi fotografiami. Czy może istnieć piękniejsza symbioza?

9. Zbierz odpowiedzi na to samo pytanie od różnych ludzi

Jeszcze jeden pomysł na treść z zewnętrznego źródła. Znajdź grupę osób z tej samej branży i zadaj im to samo pytanie. Pytanie musi być na tyle uniwersalne, aby każdy odniósł się do niego w inny sposób.

Pamiętaj, żeby po opublikowaniu wpisu poinformować wypowiadających się o artykule. Jest spora szansa, że udostępnią go w swoich kanałach. Właśnie takim artykułem rozpromowaliśmy kiedyś blog Tripersi.pl. Po prostu zajrzeliśmy do plecaków znanych podróżników.

10. Zrealizuj wyzwanie blogowe

Zadeklaruj na blogu, że coś zrobisz, a potem to zrób. Najlepiej jeśli będziesz na bieżąco relacjonował przebieg wyzwania. Żeby było ciekawiej, zaproś do wyzwania również swoich czytelników.

Idealnym przykładem takiego wyzwania jest moim zdaniem One Push Up Challange zaproponowany przez Stephena Guise’a. Autor nie tylko napisał, że będzie robił jedną pomkę każdego dnia, ale po 12, 16 i 20 miesiącach przedstawił rezultaty w formie aktualizacji.

11. Przeprowadź ankietę wśród czytelników

Ankieta wśród czytelników to nowy rodzaj interakcji, badanie rynku i budowanie silniejszej relacji z odbiorcami naszych treści.

Ankieta nie tylko dostarczy nowej treści, ale też pozwoli lepiej poznać czytelników oraz podjąć ważne, strategiczne decyzje. Wyniki można opublikować w formie wpisu takiego jak ten na blogu Agnieszki Skupieńskiej.

12. Opublikuj komentarz czytelnika

Czasami warto oddać głos w jakimś temacie czytelnikom naszego bloga. Po pierwsze pokazujemy, że dostrzegamy inne punkty widzenia, a po drugie udowadniamy, że doceniamy komentujących.

Jeśli jeden komentarz jest zbyt krótki na wpis, można dodać do niego własną odpowiedź, albo zrobić zestawienie kilku komentarzy.

Nie muszą to nawet być komentarze z bloga. Równie dobrze sprawdzą się te z mediów społecznościowych.

13. Nawiąż polemikę z innym blogerem

Ktoś opublikował wpis, z którego treścią się nie zgadzasz? Możesz się do tego odnieść i przedstawić własne argumenty.

Pamiętaj jednak, że po grząskim gruncie stąpasz. Pofolguj emocjom, bądź merytoryczny i nikogo nie obrażaj. Po prostu przedstaw swój punkt widzenia.

W tym przykładzie Segritta nawiązuje do wpisu Mr Social.

14. Pokaż, jak wygląda Twój dzień

Opisując nasz dzień pozwalamy czytelnikom niejako zerknąć za kulisy naszego bloga. Jeśli stanowisz dla kogoś autorytet, to ten ktoś będzie chciał się dowiedzieć, w jaki sposób organizujesz swój plan dnia i jak go później realizujesz.

Dołóż kilka zdjęć i będzie z tego fajny wpis. A tutaj masz inspirację od Dobrze Zorganizowanej.

15. Opisz case study

Case study (studium przypadku) to forma nauki polegająca na dokładnym prześledzeniu przykładu danego działania z przeszłości. Case study jest interesujące dla czytelników, ponieważ zawiera prawdziwe dane, opiera się na liczbach i udowadnia, że coś jest osiągalne.

Forma ta jest często wykorzystywana w marketingu.

16.  Zrób Q&A (Questions & Answers)

Q&A, czyli sesja pytań i odpowiedzi. Aby taką przeprowadzić, potrzebujemy pytań. Uszczegóławiając – pytań od naszych czytelników. Jak je zdobyć? Można napisać specjalny wpis, zachęcający do zadawania pytań w komentarzach. Można poprosić o pytania poprzez social media. W ostateczności można pozbierać je z różnych źródeł (komentarze na blogu, social media, emaile).

Kiedy mamy pytania, odpowiadamy na nie i publikujemy w formie wpisu dialogowanego, takiego jak na superstyler.pl.

17. Zrób wpis FAQ (Frequently Asked Qestions)

FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania. Formą może przypominać sesję Q&A. Różnica polega na tym, że zamiast pytań od czytelników, definiujemy własne na podstawie tego, jakie pytania otrzymujemy najczęściej.

FAQ ma też dodatkowy plus – kiedy po raz kolejny dostaniemy to samo pytanie, po prostu kopiujemy odpowiedź, albo odsyłamy czytelnika do wpisu. FAQ może stanowić również odrębną zakładkę na blogu. Tutaj przykład od Tomasza Saweczko.

18. Zrób wpis SAQ (Should Ask Questions)

SAQ, czyli pytania, które powinny być zadane, ale nie są. To mało popularna forma, ale może otworzyć ciekawą dyskusję. Zazwyczaj zadaje się je przed rozpoczęciem jakiegoś działania (np. użytkowania sprzętu), albo przy próbie zmiany statusu quo (np. Dlaczego w Polsce wciąż opieramy energetykę na paliwach kopalnianych?)

W przykładzie Nail Patel odpowiada na pytania, które powinny być zadane przed rozpoczęciem blogowania.

19. Zrób podsumowanie miesiąca/kwartału/roku

Podsumowanie to moment, kiedy pokazujemy nasze sukcesy i porażki. Właśnie dlatego są tak fascynujące. Poza tym ludzie lubią porównywać swoje wyniki do wyników innych. Publikując podsumowanie dajemy im taką możliwość.

Podsumowanie może dotyczyć blogowania, przeczytanych książek, wydarzeń, albo finansów. Przykład tego ostatniego znajdziemy między innymi na blogu Oszczędnickiej.

20. Opisz swoje największe życiowe doświadczenie

Czasami musimy zrobić w życiu coś, co całkowicie nas odmieni. Nie mów mi, że to nie jest idealny pomysł na wpis.

Swego czasu opisałem przebiegnięcie maratonu tyłem i nagle liczba wyświetleń bloga skoczyła trzykrotnie.

21. Opublikuj wideo

Mieszanie form wpisów pozwala dotrzeć do większej liczby odbiorców. Niektórzy bowiem wolą przeczytać tekst, a inni obejrzeć wideo.

Na początek możesz spróbować dodać wideo do wpisów, które już masz, a które cieszą się największą popularnością. Dzięki temu nie musisz się martwić tym, o czym będziesz mówić. Po prostu zaadaptuj tekst do materiału filmowego.

Tutaj piękna 15-minutowa relacja wideo ze Sri Lanki.

22. Przeprowadź relację live

Alternatywną formą dla materiałów wideo są konferencje na żywo. Wymagają wprawdzie większego przygotowania, bo nie da się czegoś wyciąć, albo dograć później, ale z drugiej strony są niezwykle angażujące, bo oglądający mogą na bieżąco zadawać pytania i komentować to, o czym mówisz.

Darmowe narzędzia do robienia live’ów to chociażby Google Hangouts lub Facebook Live. Ostatnio dwie blogerki rozpoczęły serię live’ów o blogowaniu.

23. Przeprowadź konkurs na blogu

Konkursy zawsze znajdą swoich amatorów. Dzięki temu można na przykład zwiększyć liczbę komentarzy. Konkurs można przeprowadzić samodzielnie, albo we współpracy z jakąś marką. Możliwości jest wiele.

Wpis konkursowy na blogu Fashionable.com.pl wygenerował prawie 300 komentarzy.

24. Zrecenzuj film/książkę/produkt

Widziałeś, doświadczyłeś lub kupiłeś coś, co jest związane z tematyką Twojego bloga? To świetnie! Masz materiał na kolejny wpis. Opisz szczegóły i Twoją subiektywną ocenę danego produktu lub usługi i podziel się tym ze swoimi czytelnikami.

Ludzie często szukają opinii w internecie i na ich podstawie podejmują decyzje zakupowe. Klaudyna Maciąg zrecenzowała na przykład kurs angielskiego.

25. Przygotuj infografikę

Infografika to graficzny sposób wizualizowania informacji. Jest bardzo przystępny dla odbiorcy, dzięki czemu cieszy się dużą popularnością. Istnieją gotowe aplikacje, w których możemy samodzielnie przygotować własną infografikę, a później opublikować ją na blogu.

Infografiki często udostępniane są w serwisach z obrazkami, takich jak Pinterest. Dzięki temu możemy dotrzeć do nowych grup odbiorców.

Infografika często stanowi formę raportu lub podsumowania, tak jak w przypadku Sotrendera.

26. Zbierz listę „czegoś”

Ludzie uwielbiają listy: 100 książek, które musisz przeczytać, 50 filmów, które musisz obejrzeć, 10 miejsc, które warto zobaczyć. 90 pomysłów na wpis blogowy to też lista. Magia list nie polega na tym, że mamy maksimum propozycji, ale na tym, że wśród kilku, kilkunastu, kilkudziesięciu punktów, znajdują się takie 3, które pasują idealnie do naszych aktualnych potrzeb.

Przykładów list są miliony, więc tym razem niech ten wpis o 89 pomysłach na wpis blogowy posłuży za przykład listy.

27. Obal jakiś mit

Każdy zna jakiś mit, przeświadczenie, legendę miejską… Może warto to zweryfikować i opisać.

Michał Maj włożył sobie na ten przykład żarówkę w usta.

28. Opisz, czego żałujesz

Może zabrzmi to bezlitośnie, ale błędne decyzje przyciągają zainteresowanie.

Ale spokojnie… nie trzeba od razu pisać, że zrujnowaliśmy sobie życie. Kamil na przykład żałuje, że przeczytał pewną książkę.

29. Opisz wydarzenie, w którym brałeś udział

Nie wiem, czym się zajmujesz, ale w wielu branżach organizowane są rozpoznawalne wydarzenia. Jako bloger możesz wziąć udział w takim wydarzeniu, a potem je zrelacjonować i opisać swoje odczucia.

A jeśli nie ma takiego wydarzenia w Twojej branży, zawsze możesz wziąć udział w wydarzeniu dla blogerów takim jak na przykład Smok Blog.

30. Opowiedz o swoich nawykach – dobrych lub złych

Temat pasuje zarówno do blogów branżowych, jak i lifestyle’owych. Powiedz, co robisz regularnie i jak to poprawia (lub pogarsza) jakość Twojego życia.

Wybierz takie nawyki, które mają lub chcą mieć inni ludzie. W przeciwnym wypadku istnieje szansa, że nikt Cię nie zrozumie. Kasia na przykład przedstawiła 7 nawyków, które stara się wdrażać w życie.

31. Gdybaj

Spróbuj przedstawić temat w postaci: „co jeśli…”. Niech temat będzie na tyle otwarty, żeby pozwolił Ci na opisanie własnego punktu widzenia, ale jednocześnie dał czytelnikom możliwość zaprezentowania ich własnych przemyśleń.

Artykuł Alexa na temat tego, co robić, gdy się nie wie, co w życiu robić, wygenerował ponad 600 komentarzy i myślę, że to wystarczający dowód na to, że od czasu do czasu warto pogdybać.

32. Opisz plusy i minusy czegoś

Samotnych wakacji, używania zmywarki, posiadania kota, albo… blogowania. Możliwości jest multum, a wpisy, które przedstawiają zarówno jasne, jak i ciemne strony, są bardziej obiektywne i pomagają w podjęciu decyzji.

A czy można napisać wpis o wadach i zaletach zajęć sportowych dla kobiet „plus size”? Proszę bardzo!

33. Zamanifestuj swoje zdanie

Uwaga! W tym przypadku zahaczamy o kontrowersję, która nie zawsze może wyjść blogowi na dobre. Dlatego tego rodzajów wpisów należy używać subtelnie i z rozsądkiem.

Z drugiej strony wyrazistość, pewność siebie i zdecydowanie to coś, co może dzielić, ale może też umacniać więź z tymi, którzy opowiadają się za naszym obozem.

W przypadku manifestacji własnego zdania nie trzeba tworzyć nowej dyskusji. Można się opowiedzieć za którąś ze stron w innej tak, jak to zrobił Jan w temacie pewnej instagramerki.

34. Zrób listę osób, które warto śledzić w Twojej niszy

Każda branża ma osoby, które warto obserwować, bo dzięki nim możemy się bardzo wiele nauczyć. Stwórz ich listę i opublikuj w formie wpisu.

Mogą to być na przykład polscy ilustratorzy, których warto śledzić na Instagramie.

35. Weź udział w Share Week

Share week to akcja zapoczątkowana przez Andrzeja Tucholskiego. Od 2012 roku blogerzy polecają innych blogerów. Wystarczy przygotować wpis, w którym przedstawimy najważniejsze blogi, jakie czytamy. Następnie ten wpis odpowiednio tagujemy.

Wyniki spisu blogerów publikowane są na blogu Andrzeja Tucholskiego. Wyniki Share week 2017 można sprawdzić tutaj.

36. Załóż się!

Z zakładami jest tak, że ktoś obstawia wersję A, ktoś wersję B i wraz z rozwojem sytuacji dowiadujemy się, kto miał rację. O popularności zakładów może świadczyć fakt, że swego czasu w telewizji Stefen Muller prowadził program, w którym zapraszał znanych ludzi do zakładania się.

Poprzez blog też można się publicznie założyć. Z kim? Z czytelnikami, z innym blogerem, albo z marką.

37. Opublikuj ciekawe statystyki

Odszukaj danych, o których większość ludzi nie ma pojęcia i zestaw je w swoim wpisie.

Przykład? 7 ciekawostek na temat Starbucksa.

38. Napisz wpis A-Z

W improwizacji scenicznej istnieje gra A-Z. Polega na tym, że kolejne kwestie aktorów rozpoczynają się od kolejnych liter alfabetu. A może wykorzystać by to do napisania wpisu blogowego?

Kolejne zdania, albo kolejne nagłówki zaczynają się od kolejnych liter: A, B, C, D, E… itd. Jeśli coś jest od A do Z, to jest kompletne, szczegółowe, uporządkowane – to dodatkowy plus takiej formy wpisu.

Tutaj znajdziesz świetny przykład takiego wpisu.

39. Pokaż zmianę

Ścięte włosy, przemeblowana kuchnia, stuningowany samochód – każda możliwość pokazania stanu sprzed i stanu po zachęca innych do zmian. To taki rodzaj najprostszej inspiracji.

Żeby dodać dramaturgii możesz udokumentować cały proces, krok po kroku odkrywając kolejne karty. Czytelnicy nie będą się mogli doczekać, jaki będzie finał.

Dla przykładu metamorfoza mieszkania od Aleksandry Stabrawy.

40. Napisz list otwarty

Martwi Cię jakiś stan rzeczy? Dostrzegasz głęboki problem społeczny? Chcesz wywrzeć wpływ na decydentów? Napisz list otwarty.

Taki list możesz skierować do osoby, organizacji instytucji, nawołując do wprowadzenia zmian. Jest tylko jedno „ale”. Musisz być wpływowym blogerem. Inaczej może to nie zadziałać.

List blogerki do pewnego kucharza.

41. Przewiduj przyszłość

Przyszłość jest dla nas ogromną tajemnicą. Właśnie dlatego mamy tak ogromną potrzebę jej poznania. Jako bloger możesz przyszłość przewidywać.

Tak, dokładnie – przewidywanie przyszłości to nie tylko domena wróżek, ale również ekspertów. Zobacz jak Ula Phelep przewiduje trendy w blogosferze na kolejny rok.

42. Zrób listę lifehacków

Lifehacki, czyli sposoby na ułatwianie sobie życia są bardzo popularne w sieci.

Jeśli robisz coś inaczej niż wszyscy i jest to prostsze, szybsze, tańsze, efektywniejsze lub bardziej efektowne, zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie tego potrzebował.

Co jeśli nie znasz żadnych lifehacków? Nic prostszego – poszukaj ich u innych, przetestuj u siebie i opisz swoje doświadczenia po testach. Nie zapomnij wspomnieć, gdzie się o nich dowiedziałeś.

Zobacz, co można zrobić w domu za pomocą cytryny.

43. Zrób checklistę

Checklista, czyli lista zadań do zrobienia pozwala na uporządkowanie procesów. A jak zaoszczędzisz komuś czasu, dając gotowca, będzie wniebowzięty.

Ot na przykład takie 10 rzeczy, które trzeba sprawdzić przed opublikowaniem wpisu na blogu.

44. Zrób post zza kulis

Pokaż swoją działalność od kuchni. Zdradź szczegóły, o których ludzie nie mają pojęcia, ponieważ dostrzegają tylko rezultaty Twoich działach.

Dzięki temu zbudujesz większe zaufanie, będziesz wiarygodny i szczery. Nie muszę chyba mówić, że takie wartości są w cenie.

Możesz pokazać na przykład korzyści z prowadzenia bloga.

45. Stwórz nową definicję jakiegoś pojęcia

Nie musisz mieć tytułu profesora, żeby tworzyć definicje (chociaż oczywiście jest to mile wskazane). Oczywiście chodzi tutaj bardziej o miękkie obszary, gdzie pojęcia nie mają jednej sztywnej definicji, ale cały czas zmieniają się, ewoluują. W takich sytuacjach możesz pokusić się o utworzenie własnej.

Możesz też opisać zupełnie nowe zjawisko. W 2016 roku Michael Sullivan na ramach bloga Fundavlog użył po raz pierwszy słowa „crowdfunding”. Blog już wprawdzie nie istnieje, ale słowo „crowdfunding” jest obecnie używane na całym świecie.

46. Opublikuj prezentację SlideShare

Występujesz publicznie? Robisz prezentacje? To masz sporo materiału na kolejne wpisy. Wystarczy, że opublikujesz swoją prezentację na SlideShare, a komentarz do niej niech będzie treścią wpisu.

Tak to zrobiła Barbara Stawarz po swoim wystąpieniu na I love Marketing.

47. Dołącz do akcji charytatywnej

A może trochę działalności społecznej? Akcje charytatywne bardzo często szukają możliwości promocji. Nawiąż współpracę, przygotuj ciekawy materiał i wypuść go w świat.

Pokażesz, że masz dobre serducho, a jeżeli wierzysz w karmę, to na pewno do Ciebie wróci. Tutaj blogerka szyje materace dla bezdomnych kotów.

48. Podziękuj swojej szkole, organizacji lub klubowi

Napisz, co im zawdzięczasz – czego się tam nauczyłeś i czego doświadczyłeś. Możliwe, że w drodze rewanżu, Twoja organizacja udostępni tekst.

Michał Janota opowiada o korzyściach działalności w Samorządzie Studenckim w gościnnym wpisie na łamach Blue Kangaroo.

49. Opisz swoją wyjątkową umiejętność i to jak się jej nauczyłeś

Pokaż cały proces – wzloty i upadki. Daj ludziom gotowy schemat do skopiowania. Świetny przykład: Ela Wróbel o tym, jak została programistką: część 1 i część 2.

50. Zrób wpis „Jak zacząć…”

Podobno najtrudniejszy jest pierwszy krok. Pokaż innym jak go wykonać.

Niektóre rzeczy wydają się nam banalnie proste, ale i tak często zastanawiamy się, jak się za nie zabrać. Mateusz w dość obszernym wpisie wyjaśnia, jak zacząć przygodę z górami.

51. Pokaż swoją kolekcję

U niektórych ludzi można zauważyć fascynację kolekcjonowaniem różnych przedmiotów. Kiedy kolekcja staje się imponująca, przyciąga też zainteresowanie innych.

Masz cały regał zapchany książkami, albo płytami? Biegasz i Twoja ściana poobwieszana jest medalami z różnych biegów? A może kolekcjonujesz szklane kule wypełnione sztucznym śniegiem? Wszystko to możesz pokazać we wpisie blogowym. Nawet kolekcja perfum.

Opisz, jak to się zaczęło, ile czasu trwa i jaki jest najcenniejszy okaz w Twoich zbiorach. Gwarantuję, że kogoś to zainteresuje.

52. Ustanów jakiś rekord

Może nie będziesz szybszy od Usaina Bolta w biegu na 100 metrów, ale jest na świecie tyle wyzwań, których jeszcze nikt nie podjął, że każdy ma szansę zapisać się na kartach historii.

Anna McNuff przebiegła długość Nowej Zelandii, a zajęło jej to 148 dni. Może i dałoby się zrobić to szybciej, ale… who cares?

53. Zrób listę marzeń

Każdy człowiek ma marzenia. Mniejsze lub większe, abstrakcyjne lub realistyczne, odległe bądź bliskie. Jeśli masz odwagę, możesz podzielić się nimi na swoim blogu.

Wraz z realizacją kolejnych punktów z listy, zaznaczaj to w swoim wpisie. Dzięki temu będzie od zawsze aktualny. Lista „Before I die…” (zanim umrę) może wyglądać tak, jak tutaj.

54. Zdeklaruj swoje cele

Napisz publicznie, co zamierzasz osiągnąć i w jakim czasie. Dobrze by było, żeby potem zdać raport z tego, co Ci się udało, a co nie.

Dobrym momentem na podsumowania i plany jest nowy rok. Zobacz, co Wojciech Wawrzak planuje w 2018.

55. Skomentuj wyniki badań / raport

Jeśli trafiły w Twoje ręce ciekawe wyniki badań, możesz je zacytować i skomentować na blogu.

W marketingu na przykład wszyscy czekają na raport IAB dotyczący reklamy internetowej.

56. Napisz o swoich doświadczeniach z wolontariatem

Wolontariat to fantastyczna przygoda i wiele różnych historii. Nie ważne czy spędziłeś pół roku w afrykańskiej wiosce ucząc dzieci angielskiego, czy każdego roku zawozisz paczkę karmy do schroniska dla zwierząt.

Odruchy altruistyczne w pewien sposób definiują nasze człowieczeństwo i nas samych. Dlatego warto o tym napisać. Wpis Andrzeja Kozdęby dotyczący działalności w organizacji studenckiej jest jednym z najczęściej odwiedzanych artykułów na jego blogu.

57. Napisz, skąd się wzięła nazwa Twojego bloga

Jak zaznacza Miniaturowa, nie można być egocentryczną istotą i myśleć, że ludzie sami się tego domyślą. Czasami trzeba im w tym pomóc.

58. Opisz swoje porażki

Każdy z nas ich doświadcza, ale nie każdy sobie z nimi radzi. Pisząc o problemach, które spotkały Cię na drodze do jakiegoś celu i o tym, jak je rozwiązałeś możesz zainspirować swoich czytelników.

Bycie zainspirowanym to naprawdę piękne odczucie. Żeby jednak nie było tak dramatycznie, można porażki zestawić z sukcesami.

59. Opisz swoje nawyki, rutyny

Gdybym był starożytnym filozofem, to powiedziałbym: „Definiują nas czynności, które wykonujemy każdego dnia”, a 2500 lat ten cytat byłby share’owany we wszystkich mediach społecznościowych.

Niestety nie jestem starożytnym filozofem, a zatem pozostaje mi tylko podkreślenie, że nasze nawyki są bardzo ważnym elementem życia, pracy, rozwoju. Spokojnie więc można coś o nich napisać. Na przykład o tym, jak zdrowo zaczynasz dzień.

60. Przedstaw osoby, które Cię inspirują

Przyglądamy się innym, porównujemy, naśladujemy. Mamy osoby, które są dla nas wzorem, które nadają w pewien sposób kierunek naszym działaniom i wpływają na nasze osobiste wartości.

Zaprezentuj te osoby na blogu, powiedz, dlaczego je cenisz i w jaki sposób Ci pomogły.

61. Zrób zestawienie swoich najlepszych wpisów w social mediach

Jeśli prowadzisz rozwiniętą komunikację w mediach społecznościowych, możesz poinformować o tym poprzez bloga.

Minusem mediów społecznościowych jest to, że treści tam „żyją” bardzo krótko. Na takim Twitterze po 20 minutach od publikacji posta prawdopodobnie niewiele osób go zobaczy.

Wybierz więc najlepsze wpisy z danego okresu i zrób zestawienie takie jak to.

62. Zrób listę rzeczy, których nie należy robić

Tak zwany antyporadnik. Zamiast tłumaczyć, co zrobić, aby osiągnąć X, napisz czego nie robić, żeby osiągnąć X. Może być znacznie ciekawiej.

Jak spieprzyć dziecku święta” – brzmi zachęcająco.

63. Nagraj podcast

Rośnie popularność podcastów, ponieważ można ich słuchać np. jadąc autobusem do pracy.

Potrzebujesz mikrofonu, cichego pomieszczenia i… tematu na materiał. Dobrze jest później przygotować transkrypt, albo zlecić to na zewnątrz, bo jednak jest grupa ludzi, którzy wolą czytać, niż słuchać.

Marek Jankowski w oparciu o podcasty zbudował swój blog.

64. Zrób zestawienie coś versus coś

Ludzie szukają rozwiązań, ale równie często szukają alternatyw rozwiązań, które są lepsze, tańsze, albo szybsze. Porównaj 2 narzędzia, zrób test dwóch alternatywnych urządzeń, albo opisz dwa podobne wydarzenia.

Bądź obiektywny, ale nie doprowadzaj do sytuacji, kiedy zamiast ułatwiać, utrudniasz podjęcie decyzji.

Oscar Rak pomaga w wyborze platformy blogowej: WordPress vs. Blogger.

65. Napisz wpis o tym, dlaczego blogujesz, dlaczego warto blogować

Pół roku regularnego prowadzenia bloga to wystarczający czas, żeby spojrzeć na swoją decyzję z dystansu i dojść do jakichś konstruktywnych wniosków. Nimi również można się podzielić ze społecznością.

Co ciekawe blogerzy bardzo upodobali sobie ten typ wpisów.

Dlaczego warto blogować? Bo to apetyczny projekt.

66. Pokaż, jak zarządzasz swoim czasem

W dzisiejszym świecie problem zarządzania czasem nie przestaje być aktualny. Wielu ludzi zmaga się z listami zadań, deadline’ami, kalendarzami. Wielu z nich walczy z prokrastynacją.

Bloger to specyficzny zawód, który wymaga dobrej organizacji pracy. Pochwal się jak ty to ogarniasz.

Jeśli chodzi o zarządzanie czasem, to nie będzie lepszego blogowego przykładu niż Pani Swojego Czasu.

67. Uruchom cykl na blogu

Dzięki cyklom blogowym możesz przyzwyczaić czytelników do określonego typu wpisów. Dzięki temu będą na nie czekać, jak na nowy odcinek ulubionego serialu. Bardzo ważne jednak, aby wpisy z cyklu pojawiały się regularnie, albo w określone dni tak, aby czytelnicy wiedzieli, kiedy mogą spodziewać się kolejnego.

Szukając inspiracji na własny cykl blogowy zobacz jak wygląda wpis z cyklu „Blog z twórczością”.

68. Powiedz, co Cię wkurza

Znajdź coś, czego nie jesteś w stanie zaakceptować, ale czego też nie jesteś w stanie za bardzo zmienić. Coś co wymaga społecznego współdziałania dużej grupy ludzi.

Jeśli nie jesteś w stanie tego zmienić, napisz o tym. Wprawdzie nie zmienisz istniejącego stanu rzeczy, ale może zasiejesz ziarno zmiany w świadomości społecznej.

To nawet nie musi być problem społeczny. Zobacz, co wkurza Adama w PHP.

69. Odpowiedz na pytanie email od swojego czytelnika

Mając wizerunek eksperta, możesz być zasypywany przeróżnymi pytaniami poprzez email. Jeśli pytanie wymaga dłuższej odpowiedzi, czemu nie opublikować jej na blogu? Może inni również zmagają się z tym samym problemem.

Pamiętaj tylko, aby zapytać, czy czytelnik zgadza się, aby opublikować jego pytanie. Jeśli ma obawy, możesz nie ujawniać jego danych. Przyda się to w szczególności, jeśli temat jest bardzo osobisty – np. nieśmiałość do dziewczyn.

70. Przygotuj własne CREDO

Zrób listę najważniejszych zasad, którymi kierujesz się w życiu, biznesie, rodzinie.

A jeśli nie miałeś takich zasad do tej pory spisanych… to w końcu będziesz miał.

A tutaj Paulina i jej kosmetyczne credo.

71. Napisz o swojej pracy

W jaki sposób zarabiasz na życie, albo w jaki sposób robiłeś to w przeszłości? Jaka była Twoja pierwsza praca? Jak trafiłeś do tej, w której jesteś teraz?

Każde z powyższych pytań może być punktem wyjścia do ciekawego artykułu. A pisząc o zawodowych aspiracjach, możesz dostać propozycję zlecenia, albo pracy.

72. Powiedz, jak żyć

Gdy ludzie pytają: „Jak żyć?”, daj im własną odpowiedź.

73. Podziel się pomysłami

Pustka w głowie, niska kreatywność i brak pomysłów –  to może zdarzyć się każdemu.

Rozwiązanie? Lista pomysłów na prezent, wyjazd wakacyjny, film, dietetyczną kolację… cokolwiek. Komuś na pewno się przyda.

74. Pochwal się sukcesami

Było o porażkach, niech będzie też o sukcesach.

75. Udostępnij plik do pobrania

Przygotuj materiał do pobrania dla czytelników. To może być tapeta na telefon, planer, checklista, wzór umowy, arkusz kalkulacyjny. Możliwości jest wiele. Dodaj go do nowego artykułu.

76. Opowiedz o powodach, dla których coś robisz

Jesteś konformistą czy nonkonformistą? Jeśli wybrałeś odpowiedź numer 1, to ten typ wpisów nie jest dla Ciebie. Ale jeżeli robisz coś, przeciwstawiając się presji społecznej, możesz opowiedzieć o powodach takiego zachowania.

Dlaczego jeździsz rowerem, kiedy inni wybierają samochód. Dlaczego nie używasz plastikowych toreb, tylko korzystasz z wielorazowego użytku? Dlaczego nie pijesz alkoholu, albo nie jesz słodyczy?

77. Przeanalizuj coś trudnego i przedstaw w prosty sposób

Innymi słowy – przetłumacz z polskiego na nasze. Rozwiej wątpliwości, niejasności i niedomówienia. Z czegoś trudnego, zrób coś, co zrozumie przedszkolak.

Moniaki w ten sposób opisują regulaminy promocji bankowych. A gdy coś jest i dla nich niejasne, dzwonią do banku i się dowiadują.

78. Napisz wpis sezonowy

Istnieją pewne trendy w wyszukiwaniach (możesz je sprawdzić na Google Trends). Niektóre charakteryzują się specyficzną sezonowością. Na przykład hasło „pierogi” jest bardzo często wyszukiwane w okresie przedświątecznym. To dobry okres, żeby na blogu kulinarnym zamieścić sprawdzony przepis na pierogi.

Znajdź takie trendy dla swojego bloga i opublikuj wpis taki jak ten dotyczący historii Black Friday.

79. Odśwież stary wpis

Znajdź wpisy, które cieszą się sporym zainteresowaniem od dłuższego czasu. Odśwież je, dodaj nowe elementy i opublikuj ponownie. Dotyczy to w szczególności wpisów poradnikowych, które po jakimś czasie się dezaktualizują, a które rozwiązują często pojawiające się problemy.

Łukasz Przechodzień odświeżył w ten sposób stary wpis o wymianie łańcucha w rowerze.

80. Napisz czego nauczyło Cię jakieś wydarzenie

Czy masz w swoim bagażu doświadczeń wydarzenie, które obróciło Twoje życie o 180 stopni? Coś co wywarło na Ciebie duży wpływ, albo doprowadziło Cię do ciekawych wniosków? Opisz to.

Basia opisuje czego nauczyło ją liceum.

81. Napisz, jak się motywujesz

Co zrobić, żeby nam się chciało tak, jak się nam nie chce? Wielu ludzi się nad tym zastanawia. A jeśli się zastanawia, to znaczy, że szuka w Google.

Podpowiedz, jak sobie z tym poradzić.

82. Zaprezentuj sprzęt, którego używasz

Prowadzisz blog rowerowy? Napisz, na jakim rowerze jeździsz. Prowadzisz blog architektoniczny? Pokaż, jak zaaranżowałeś swoje własne wnętrze. Nagrywasz materiały wideo, albo robisz zdjęcia? Zaprezentuj kamerę, aparat, lampy, statyw jakich używasz.

83. Przygotuj wpis „X sposobów na…”

O możliwościach i uniwersalności tego typu wpisów może świadczyć popularność tego kanału na YouTube’ie.

Wpis możesz dostosować do tematyki swojego bloga. Tutaj 80 sposobów wspierania i nagradzania wolontariuszy.

84. Pokaż statystyki bloga

Pokaż czytelnikom, do jakiej społeczności należą i jak korzystają z Twojego bloga. To nie tylko możliwość pochwalenia się wynikami, ale może też wygenerować feedback z drugiej strony.

Zobacz statystyki Rekina Finansów.

85. Napisz ile coś kosztuje

Jakaś rzecz, której nie da się ująć w sztywne ramy cenowe, ale ludzie chcieliby znać szacunkowe koszty. Np. ile kosztuje prowadzenie bloga.

86. Zrób testy

Żeby było bardziej wiarygodnie, zrób relację zdjęciową, a najlepiej w formie wideo. Potem opisz, jak przebiegał proces testowania.

87. Zrób listę miejsc w sieci, które odwiedzasz

Tak zwany blogroll. Dla kogoś, kto czyta Cię regularnie będzie to doskonałe źródło pogłębienia swojej wiedzy.

88. Pokaż swoje miejsce pracy

Pozwól swoim czytelnikom zajrzeć trochę głębiej do Twojego świata, pokazując im przestrzeń, która Cię otacza na co dzień.

Przydadzą się ładne zdjęcia i jakieś wideo (tak jak u Aliny), żeby ludziom łatwiej było sobie wyobrazić, co chcesz im zobrazować.

89. Złóż życzenia

Na przykład z okazji Świąt Bożego Narodzenia.

To nie koniec

Z pewnością powyższa lista nie wyczerpuje tematu. Mam nadzieję, że uda się ją jeszcze rozbudować.

Świadomie pominąłem pewne obszary – np. wpisy z opowiadaniami, albo z poezją, a przecież to też szeroki zakres blogosfery. Łatwo więc zauważyć, że wykorzystując zaledwie jeden rodzaj wpisu tylko jeden raz masz pomysły na 89 artykułów. Publikując raz w tygodniu wystarczy Ci ich na ponad półtora roku blogowania.

Ale to nie wszystko, chciałem zapytać, jakie są Twoje pomysły na wpis blogowy. Podziel się swoimi propozycjami w komentarzu.

Opublikowane przez: Kamil Bąbel

Twórca internetowy, poszukiwacz przygód i miłośnik wystąpień publicznych. Lubi realizować pomysły, które uchodzą za trudne, bardzo trudne, a nawet nierealne. Uważa, że rzeczy wielkich nie osiąga się w pojedynkę. Subskrybuj newsletter, aby nie przegapić kolejnych wpisów.

51

Ciekawy wpis, kopalnia pomysłów.

Dziękuję za komentarz. Pozdrawiam serdecznie!

Magda Palmowska COACHING SERCA

Kamil jestem pod wrażeniem – świetny wpis i masa inspiracji 🙂 Naprawdę bardzo przydatny! Sama zwykle mam sporo pomysłów na wpisy – ale myślę, że taka baza będzie pomocna, żeby zróżnicować moje posty, bardziej je uporządkować i być może częściej angażować się we współpracę z innymi blogerami 🙂 Dziękuję!!!

Bardzo dziękuję za Twoją opinię. Cieszę się, że wpis się spodobał. 🙂

!!! 89 różnych pomysłów !!! Ustanowił Pan jakiś rekord chyba. Dodaję do zakładek i będę wracać, bo właśnie stoję w takim miejscu, gdzie potrzebuję inspiracji. Pierwszy punkt mam za sobą – opowiedziałam już swoją historię. Pora na dalsze!
http://www.vaibewitched.wordpress.com

Dziękuję.
Bardzo ciekawa tematyka bloga. Może nie poruszam się w tych obszarach blogosfery, ale do tej pory spotkałem się z taką może 2-3 razy. Trzymam kciuki za rozwój bloga!

Ciekawe zestawienie, ale nie dla każdego typu bloga 😉

Całe zestawienie na pewno nie do każdego typu bloga, ale myślę, że do każdego typu można spokojnie dobrać kilka pomysłów.

Cah – Mototrasa

Prawda jest taka, że nawet mając dużo materiału np. fotograficznego, można nie mieć pomysłu na wpis, żeby był wciągający i/lub pomocny. Taka lista na pewno przyda się każdemu. 🙂 Fajnie, że pokazałeś na przykładzie innych blogów, jak pomysły z Twojej listy zostały zrealizowane. Za to gigantyczny plus! 🙂

Trochę czasu zajęło znalezienie odpowiednich przykładów, ale pomyślałem, że w ten sposób będzie najłatwiej zobrazować, o co w każdym punkcie chodzi. Tym bardziej cieszę się, że akurat ten element zaplusował. 😉 Dziękuję za komentarz.

Ciekawy wpis, pewnie pomoze wielu blogerom, gdy będą szukac natchnienia 😉

Dziękuję za komentarz.

Wow super wpis i kopalnia inspiracji. Na pewno kiedyś skorzystam.

Serdecznie zapraszam 😉

Bookendorfina Izabela Pycio

Niekończąca się lista pomysłów, wszystko zależy od naszej kreatywności. 🙂

Potwierdzam 🙂

Wielkie dzięki za ten wpis. dodaję do ulubionych – pewnie będę korzystać

Dziękuję za komentarz. Pozdrawiam serdecznie!

A jeszcze nie tak dawno narzekałam że nie mam o czym pisać… Mega pomocny jest ten wpis! Wystarczy trochę ruszyć głową, a ilość pomysłów na artykuły może nie mieć końca… Dzięki Kamil, jesteś super! 🙂

Miło mi to słyszeć. Powodzenia we wdrażaniu pomysłów!

Wow, jaka kopalnia pomysłów! 🙂

Dzięki!

pożeram strony

Przydatny artykuł dla początkujących . Z czasem kreatywność przychodzi automatycznie

To jest w tym wszystkim najzabawniejsze, że im więcej się robi, tym większa kreatywność się pojawia.

Hej wiesz jak zobaczyłam tytuł wpisu pomyślał sobie „o nieee!!!!” no bo przecież jak to ze brakuje pomysłów (mi bardziej czasu na ich realizację ) ale post jest super!!! Kilka pomysłów przechwycić na pewno 🙂

Z brakiem czasu na realizację zmagają się chyba wszyscy blogerzy. Dziękuję za komentarz.

Patrycja Czubak

Świetne pomysły! Na pewno skorzystam 🙂

Dziękuję. Pozdrawiam ciepło.

Super wpis. Nie wszystko jest do zastosowania dla mnie 1:1 ale w chwilach słabości będę się posilkowal zestawieniem 😉

Niektóre pomysły faktycznie pod konkretne kategorie blogów, ale sporo jest uniwersalnych.

Jak przeczytałam tytuł, to nie dowierzałam, że podasz tyle pomysłów na wpis. Genialne. Zastanawiam się tylko dlaczego zatrzymałeś się na 89.

Hmmm… Po pierwsze bardzo lubię liczby, które nie są „okrągłe”. Po drugie, pomysłów było więcej, ale uznałem, że niektóre nie pasują do tej listy i je usunąłem. Po trzecie w zamierzeniu chciałbym kiedyś poszerzyć tę listę o kolejne pozycje.

Izabella Gaudyńska

Pomysłów tyle, że musiałam na dwa razy czytać wpis. 🙂 Ale wszystkie bardzo przydatne. Z niektórych korzystam – na przykład podsumowania, cykle (chociaż to od niedawna). Inne na razie nie pasują do tematyki mojego bloga. Ale zapiszę sobie ten wpis i jak kiedyś coś się zmieni, to na pewno do niego wrócę. 🙂

Dziękuję serdecznie za komentarz i zapraszam do zaglądania na blog.

Izabella Gaudyńska

Myślę, że będę zaglądać, bo mi się tu podoba. 😀

Karolina / Nasze Bąbelkowo

Wchodziłam tu nastawiona dość sceptycznie – ale muszę przyznać, że jestem bardzo pozytywnie zaskoczona. Ten wpis to istna kopalnia pomysłów i inspiracji – i jestem pewna, że z niektórych z nich niebawem skorzystam 🙂

Bardzo mi miło. Zapraszam częściej. 😉

Dzięki za inspirację 🙂

Polecam się na przyszłość 😉

Na pewno coś wykorzystam 🙂

Cieszę się.

Super-pomysłowa lista! Na pewno jeszcze nie raz do niej wrócę, żeby się zainspirować.

Inspiracji nigdy za wiele. Dziękuję za komentarz.

Katarzyna Mirek

Ale pomysły 🙂 Zapisuję sobie link jeśli pozwolisz i będę do Twojego wpisu wracała

Jest to nawet bardzo mile widziane. Zachęcam do częstego zaglądania. 😉

Świetne zestawienie! Za znalezienie odpowiednich przykładów wielkie, wielkie brawa!!! 🙂

Moje pomysły?
Autorski pomysł na wykorzystanie elementów, które można kupić (np. elementów gry) lub wydrukować. Zwykle są to pomysły edukacyjne, a zwłaszcza matematyczne 😉

Dziękuję pięknie!

Pomysł dość specyficzny, ale myślę, że w niektórych kategoriach blogów jak najbardziej się sprawdzi.

Długa lista. Inspirująca.

Dziękuję.

Cztery rzeczy (czyli w sumie taka krótka lista 😉

1) Dziękuję za podlinkowanie.

2) Genialny wpis!

3) Zainspirowałeś mnie jak cholera 🙂

4) Genialny wpis!

To ja 3 rzeczy (czyli w sumie taka jeszcze krótsza lista, ale wciąż lista) 🙂
1. Dziękuję za komentarz.
2. Potrafisz bawić się słowem, jak mało kto.
3. Pozdrawiam i życzę miłego dnia!
😀

Dodaj komentarz